37741350-55 031

تفاوت شمش ، بیلت ، بلوم و اسلب در چیست؟

شمش فاسلب ،بیلت،بلوم
کد خبر: 1330 امتیاز شما:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars شما هم به این مطلب امتیاز دهید
Loading...
۰۵:۲۰ ۱۸ بهمن ۹۶

 

در این مقاله ما به بررسی ساخت انواع فراورده های میانی نورد فولاداز جمله شمش ، بیلت ، بلوم و اسلب خواهیم پرداخت و نحوه ساخت و تفاوت آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

تولید فرآورده های میانی

سنگ آهن ماده اولیه تولید آهن و فولاد می باشد .سنگ آهن به دو صورت به فولاد خام تبدیل می شود.

روش کوره بلند (BF):

بیش از ۹۰ درصد از سنگ آهنی که در جهان استخراج می شود در کوره های بلند مورد استفاده قرار میگیرند.در این روش سنگ آهن پس از اینکه پیش پخت و کلوخه سازی گردید به همراه کک و آهک داخل کوره بلند ریخته شده و آهن خام یا چدن به دست می آید.

سپس آهن خام در کانورتر به فولاد مذاب تبدیل می شود.سپس ناخالصی های فولاد خام مانند کربن را به وسیله ی اکسیژن از آن جدا می کنند تا فولاد خام به دست اید.فولاد مذاب پس از جداسازی ناخالصی توسط پاتیل های حمل مذاب به واحد ریخته گری برده می شود .

سپس مواد مذاب را در واحد ریخته گری داخل قالبهای شمش ریخته و بر روی غلطکی قرار داده و با پاشیدن آب به خنک کردن آن اقدام می نمایند .پس از خنک شدن شمش فولادی را به طول دلخواه برش می دهند.

کوره های قوس الکتریکی (EAF)و کوره القایی(IMF)

فولاد 24

آهن قراضه را با سبد های مخصوص در کوره قوس الکتریکی میریزند و بعد از آن آهن اسفنچی را با مواد سرباره سازی مانند کک، آهک ،بنتونیت، و… از بالا به کوره اضافه میگردد.پس از افزودن این مواد اقدام به نمونه گیری ، دمش اکسیژن، همگن سازی و آنالیز کرده تا مواد داخل کوره به فولاد مذاب تبدیل شود.

فولاد مذاب پس از جداسازی ناخالصی توسط پاتیل های حمل مذاب به واحد ریخته گری برده می شود.در ریخته گری مواد مذاب را داخل ظروفی به نام تاندیش می ریزند وبعد آن را داخل قالب مسی اب گرد و بر روی غلطکی قرار داده و با پاشیدن آب به خنک کردن آن اقدام می نمایند.در ادامه شمش های منجمد بدست آمده را به طول های مورد نظر برش می دهند.

تفاوت شمش و بیلت و بلوم و اسلب

برای برررسی تفاوت های این ۴ محصول نیمه ساخته که به عنوان فراورده های میانی نورد فولاد نیز شماخته می شوند بهتر است اول با تعاریف آن ها اشنا شویم.

شمش (ingot)

شمش ها سطحی ذوزنقه ای شکل دارند که طول هر شاخه آن حد اکثر ۲ متر می باشد.شکل ظاهری شمش ها موجب حمل و نقل راحت آن می شود.

شمش آهن

بیلت (Billet)

بیلت که به عنوان شمشال نیز شناخته می شود ، طول بیشتری نسبت به شمش دارد و سطحی دایره شکل یا مربعی با عرضی کمتر از ۱۵سانتیمتر یا به عبارتی سطح مقطع کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع دارد.

بیلت

بلوم (Bloom)

بلوم که به عنوان شمشه نیز شناخته می شود در واقع همان بیلت ولی با عرض بیش از ۱۵ سانتیمتر یا به عبارتی سطح مقطع بزرگ ‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است به همین دلیل معمولا بلوم و بیلت در یک دسته قرار میگیرند. عمده مصارف بلوم برای ساخت ریل، سپری،ناودانی،قوطی،تیرآهن و غیره میباشد.

اسلب(Slab)

بر خلاف بیلت و بلوم سطح اسلب به صورت مستطیلی است و معمولا به ضخامت ۲۳۰ میلیمتر و عرض ۱٫۲۵ متر و طول ۱۲ متری می باشد .اسلب مواد اولیه ساخت ورق فولادی است .به اسلب ، سلب و یا تختال نیز گفته می شود.

اسلب

طبق تعاریف بالا می توان نتیجه گرفت که تفاوت این ۴ محصول در شکل مقطع و ابعاد آن می باشد.

83+
دسته بندی :
برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

13 دیدگاه برای “تفاوت شمش ، بیلت ، بلوم و اسلب در چیست؟

    1. شمش ۳sp 5sp
      شمش فولاد (بيلت) در گريدهاي مختلفي از جمله ۳sp و ۵sp توليد مي شود. بيلت ۳sp را انعطاف پذير مي دانند. بنابراين صنايعي که فولاد سازه و قطعات آن نيازمند انعطاف بيشتري است، و بايد نسبت به خواص مکانيکي، مثل پيچش، خمش و کشش انعطاف پذير باشد، از بيلت ۳sp استفاده مي نمایند

      بيلت ۵sp ، انعطاف پذيري ۳sp را ندارد و بيشتر در مواقعي که سازه ما تحت معرض نيرو و فشار نيست، و تقريبا باثبات است، از ۵sp استفاده مي شود. قيمت بيلت ۳sp نسبت به ۵sp ، گرانتر مي باشد.شمش ۳sp و ۵sp ، از پر استفاده ترين گريدها مي باشد…

  1. ممنون از توضیحات خوبتون، فقط ۲ تا ایراد در توضیحات بلوم بود که معمولا پیش میاد.
    ۱. بجای سطح مقطع بزرگتر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع نوشته شده سطح مقطع کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع.
    ۲. بجای تیر آهن نوشته شده تیاهن.
    بازم ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)