37741350-55 031

بازار فولاد و جهش قیمتی

بازار فولاد و جهش قیمتی
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۲:۵۴ ۶ دی ۹۶


بهای مصنوعات فولادی در دو هفته گذشته با رشد قابل ملاحضه ای همراه بوده است، آن هم در وضعیتی که این روند رشد تاکنون ادامه داشته و ممکن است باز هم رشد بیشتری از قیمت‌ها را در این بازار شاهد باشیم.

این در حالی است که معاملات بورس کالا نیز از افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد حمایت کرده که می‌تواند در چارچوب آزادی عمل در بازارهای رسمی و غیر رسمی مورد بررسی قرار گیرد.

ذات نوسان آزادانه قیمت‌ها همیشه یکی از ویژگی‌های اصلی در بازار محسوب می‌شود که البته کشف نرخ نیز در همین چارچوب معاملاتی صورت گرفته و نهایتاً قیمت‌های تعادلی در تقابل عرضه و تقاضا کشف خواهد شد.

نوسانات بازار داخلی در تقارن با نرخ های جهانی

در حال حاضر این وضعیت در بازار و بورس کالا در حال انجام است که تاکنون به نفع رشد قیمت‌ها ایفای نقش کرده و می‌تواند نشان‌دهنده واقعیت‌های معاملاتی و تقابل عرضه و تقاضا محسوب شود. این در حالی است که نرخ‌های کشف شده در بورس و بازار هر دو با اهرم نوسان قیمت‌های جهانی تغییر می‌کنند به عبارت دیگر بازار داخلی به نسبت ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته همراه با تقارن بیشتری با نرخ‌های جهانی در نوسان است. جایگاه صادرات در بازار فعلی فولاد را میتوان به عنوان علت اصلی این رویکرد برشمرد، زیرا با افزایش قیمت‌ها جذابیت صادرات به بازارهای جهانی بالا رفته و محموله‌های بیشتری به خصوص از شمش فولادی به بازارهای جهانی منتقل می‌شود که این روند نهایتاً بازار داخلی را در بعضی موارد با کاهش عرضه مواجه کرده، ولی فاز روانی افزایش قیمت‌های جهانی هم به کمک این بازار آمده و نهایتاً موجب رشد قیمت می‌شود.


نوسانات بازار داخلی نوسانات بازار داخلی


در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که رشد قیمت‌های جهانی مصنوعات فولادی در مقایسه با قبل حتی متوقف شده و شواهدی از بازار چین برای افت قیمت‌ها نیز وجود داشته است. این وضعیت احتمال عقب گرد بازار فولاد را تشدید می کند اما نمی‌توان از این رخداد صراحتاً سخن گفت، چرا که قیمت‌های کشف شده در بازار داخلی رشد یافته و تا زمانی که این التهاب به‌ طور منطقی و کامل فروکش نکند نمی‌توان عقب گرد بازار فولاد را حتمی دانست. این شرایط را باید جدی گرفت، زیرا این نکته مهمی در روند رشد نرخ تمام‌شده واحدهای مسکونی جدید در مناطق زلزله زده محسوب می شود. در صورت تداوم افزایش نرخ مصنوعات فولادی فاز بازسازی واحدها با وقفه مواجه می‌شود و حتی ممکن است هزینه احداث از برآوردهای پیشین نیز بیشتر باشد که این نکته مسلماً در وضعیت فعلی برای کشور مفید نخواهد بود.


منبع:دنیای اقتصاد

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)