37741350-55 031

بررسی طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد

بررسی طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۱۲:۲۷ ۱۲ اسفند ۹۶


ایران تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد‌‌ خام خواهد رسید؟


در افق ۱۴۰۴، تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام در سند چشم‌انداز کشور هدف‌گذاری شده است. در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید فولاد خام ایران حدود ۳۰ میلیون تن بوده که با توجه به وضعیت رکود، تنها ۶۲ درصد این ظرفیت در حال بهره‌برداری است. همچنین بالغ بر ۵۰ میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد خام از رهگذر طرح‌های توسعه و تأسیس واحدهای جدید تولیدی در دست اجرا است که احتمالا در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید، اما چگونگی رسیدن به میزان اعلام شده بحث روز صنعت فولاد است.

با توجه به رشد میزان تولید ناخالص داخلی کشور و رشد ساخت‌و‌ساز در داخل، پیش‌بینی می‌گردد که نرخ رشد سالانه میزان تقاضای فولاد خام کشور حدود ۴٫۲ درصد باشد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای داخلی فولاد خام، از ۱۴٫۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۵، به رقم ۱۸٫۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ برسد.

بررسی طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد

با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت فولاد ایران تعریف شده است و بازه‌های زمانی مشخص شده برای راه‌اندازی آن‌ها، می‌توان دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام را در سال ۱۴۰۴ برای ایران البته همراه با شرایط خاصی متصور بود. در حال حاضر تمام طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت تولید فولاد خام احتمال موفقیت یکسانی ندارند، در بررسی انجام شده، طرح‌هایی که احتمال بهره‌برداری آن‌ها قطعی و بالا است حدود ۶۰ میلیون و ۸۷۷ هزار تن برآورد شده است،ولی نرخ بهره‌وری ظرفیت‌های فعال در ایران همواره کمتر از ۱۰۰ درصد بوده و این نرخ در حال حاضر برای تولیدکنندگان حدود ۶۲ درصد است.

با اعمال این نرخ بر میزان پیش‌بینی ظرفیت تولید سال ۱۴۰۴ میزان تولید ایران برابر با ۳۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تن خواهد بود که از میزان برنامه‌ریزی شده برای این سال، یعنی ۵۵ میلیون تن، کمتر خواهد بود. بدین ترتیب با فرض تأمین مالی و سایر شرایط برای تکمیل طرح‌های دارای مجوز فعلی و به بهره‌برداری رسیدن تمامی این طرح‌ها و با فرض ثابت بودن متوسط نرخ بهره‌برداری طرح‌های فعال ایران، میزان تولید پیش‌بینی شده حدود ۱۷٫۵ میلیون تن با مقدار پیش‌بینی شده، اختلاف خواهد داشت.

ولی بهره‌وری ۱۰۰ درصدی از این ظرفیت بستگی کامل به میزان دستیابی به بازارهای صادراتی و موفقیت در صادرات این محصول به خارج از مرز‌های ایران دارد. براساس میزان نیاز داخلی فولاد ایران در سال ۱۴۰۴، حدود ۳۶ میلیون تن فولاد خام برای صادرات برنامه‌ریزی شده است. میزان دستیابی به این هدف، تعیین‌کننده میزان تولید نیز خواهد بود. تکمیل طرح‌هایی که احتمال به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها زیاد است، نیاز به سرمایه‌گذاری دولت و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی دارد.

منبع:اخبار فلزات

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)