37741350-55 031

بهار صادرات فولاد با رشد نرخ ارز

صادرات فولاد
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۴:۰۴ ۸ بهمن ۹۶


یک عضو انجمن فولاد از رشد صادرات این محصول در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان امسال حجم صادرات فولاد به رقم نزدیک به هفت میلیون تن خواهد رسید.


سال گذشته میزان صادرات فولاد هشت درصد رشد داشت. مجموع صادرات فولاد خام پارسال به رقم ۵٫۸ میلیون تن رسید که از این رقم سه میلیون و ۹۵۰ هزار تن فولاد خام، و بقیه تولیدات مربوطه بود .

مسال اما با افزایش قیمت‌های جهانی، تقاضای داخلی برای محصولات فولادی رشد چشمگیری داشت و به همین دلیل حجم صادرات این محصولات در ماههای نخستین سال با کاهش مواجه شد.

جعفر سرقینی پیشتر اعلام کرد: سال گذشته با تولید ۱۸٫۵ میلیون تن فولاد خام، جمهوری اسلامی برای نخستین بار رکورد شکنی در زمینه تولید داشت و در واقع نشان داد دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد خام در قالب سند چشم انداز ۱۴۰۴، بلندپروازی نیست.

وی در ادامه با پیش بینی حجم صادرات فولاد در سال جاری گفت: انتظار می رود در قالب سند یاد شده، میزان صادرات کشورمان حداقل به ۱۵ میلیون تن برسد .

سرقینی یادآور شد : پارسال رقم صادرات ۶ میلیون تن هدف گذاری شده بود که رقم ۵٫۸ میلیون تن محقق شد و برای امسال نیز پیش بینی ۲۵ میلیون تن شده تا از این رقم صادرات هشت میلیون تنی تحقق یابد .

زنجیره فولاد و تولیدات پایین دستی در سال گذشته به میزان ۶ میلیون و۶۹۷ هزار و ۱۹۷ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار شد که در مقایسه با سال ۹۴ از نظر وزنی ۴۹ درصد و از لحاظ ارزش ۰٫۳ درصد رشد یافت .


رشد صادرات فولاد


این در حالی است که نرخ ارز در روزهای اخیر روند صعودی پیش گرفته و این افزایش قیمت ارز قطعاً تأثیر مثبتی در تأمین مالی صادرکنندگان فولاد خواهد گذاشت. بنابراین افزایش نرخ ارز و افزایش تولید و صادرات فولاد را شاید بتوان برای صادرکنندگان بهار صادرات فولاد نام گذاشت.

در همین رابطه بهادر احرامیان عضو انجمن فولاد درباره تأثیر نرخ ارز بر محصولات معدنی و صادرات آن گفت: با توجه به اینکه این افزایش نرخ ارز اخیراً اتفاق افتاده است و حتی کمی هم به حالت قبل بازگشته است و از قیمت آن کاسته شده است، بنابراین نمی توان به درستی تأثیر نرخ ارز بر رشد درآمدهای صادرکنندگان فولاد را تحلیل کرد.

وی ادامه داد: باید منتظر ماند تا نرخ فعلی ارز تثبیت شده و سپس درباره تأثیرات آن بر صادرات مواد معدنی نظر داد.

احرامیان در پاسخ به این سوال که در صورت ثابت ماندن نرخ در مرز ۴۷۰۰ تومان صادرات محصولات معدنی نیز افزایش خواهد داشت؟ بیان داشت: افزایش درآمد قطعاً اتفاق خواهد افتاد و در پی آن دست صادرکنندگان برای انجام معاملات بیشتر باز خواهد شد، اما اینکه در حال حاضر رقم مشخصی اعلام کنم امکان پذیر نیست.

حجم صادرات فولاد در امسال:

بر اساس آمار ۱۰ ماهه سال جاری پیش بینی می شود تا پایان امسال حجم صادرات روند افزایشی را پیش رو خواهد داشت و به حدود هفت میلیون تن خواهد رسید.


منبع:عصر اقتصاد

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)