37741350-55 031

تشکیل ستاد تکمیل زنجیره فولاد / سهم ۲۲ درصدی معدن و صنایع معدنی در صادرات کشور

سهم ۲۲ درصدی معدن و صنایع معدنی در صادرات کشور
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۱۱:۳۴ ۲۷ آذر ۹۶

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی از تشکیل ستاد زنجیره فولاد با پیشنهاد وزیر صنعت و برگزاری اولین جلسه آن خبر داد و  اظهار داشت: ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد.
مهدی کرباسیان در نشست خبری با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد زنجیره فولاد عنوان کرد: این ستاد با پیشنهاد وزیر صنعت تشکیل و اولین جلسه آن برگزار شد که تمامی موارد را از اکتشاف گرفته تا صنایع پایین دستی فولاد در بر می‌گیرد.او با اشاره به تهیه نقشه راه معدن با ۷۶ بند ادامه داد: این طرح به مجلس ارائه شد و دولت هم آن را دریافت کرد که توسط ایمیدرو، وزارت صنعت، مجلس، دولت و با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا است.کرباسیان اظهار داشت: از آن جایی که جابجایی مواد معدنی هزینه بالایی دارد، امیدواریم شرکت راه آهن در این زمینه سرمایه گذاری کند.کرباسیان همچنین با اشاره به آیین نامه دولت که طبق آن قرار است ۱.۵ میلیارد دلار برای رفع محرومیت نقاط محروم هزینه شود،اذعان داشت: پیشنهاد ما بر این بود که از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در این خصوص اقدام شود.

سهم ۲۲ درصدی معدن و صنایع معدنی در صادرات کشور

رئیس سازمان توسعه معادن همچنین با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی طی ۸ ماهه سال جاری تصریح کرد: در این مدت تولید کنسانتره ۱۸ درصد و تولید گندله ۲۶ درصد افزایش داشته است.او با اشاره به این که ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: طی ۸ ماهه امسال ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات در زنجیره فولاد داشته ایم که پیش بینی می کنیم این میزان به ۸ میلیون تن افزایش یابد.
کرباسیان در مورد برنامه اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی گفت: واحد آهن اسفنجی نیریز و سبزوار دی ماه امسال افتتاح می گردد و در عین حال، عملیات اجرایی پروژه تیتانیوم کهنوج با ذخیره ۴۵۰ میلیون تنی در ماه آینده آغاز خواهد شد.با راه اندازی واحد آلومینیوم جنوب، اواخر سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور افزوده خواهد شد. در صنعت مس نیز ۲ پروژه کاتد و آند در کرمان آماده افتتاح است.

۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اکتشاف معادن

رئیس سازمان توسعه معادن با اشاره به برنامه ریزی به منظور انجام عملیات اکتشافی در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در کشور بیان داشت: اکتشاف در ۴۵ هزار کیلومتر به مرحله آگهی رسیده است. امیدواریم تا در ۱۵ محدوده امید بخش، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را شاهد باشیم.

او با اشاره به انجام سرمایه گذاری ۵۳۰ میلیارد تومانی طی ۵ سال در بخش اکتشاف توسط ایمیدر، اذعان داشت: طی دو هفته آینده ۴ محدوده معدنی و تا پایان سال هم ۱۳ محدوده دیگر را برای اکتشاف و جذب سرمایه گذاری اعلام خواهیم کرد.کرباسیان از برنامه ریزی برای اجرای طرح فاز ۲ آلومینیوم جنوب در لامرد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن طی ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: طرح تولید ورق های آلومینیوم هم در لامرد پیش بینی شده و طرح آلومینیوم جاجرم در مرحله نهایی شدن است که با هدف تولید ۴۰ هزار تن شمش تا شش ماه اول سال آینده افتتاح خواهد شد.

افزایش ۲ میلیارد تنی ذخایر سنگ آهن با کمک انرژی اتمی

مهدی کرباسیان در ادامه با اشاره به رشد ۲ میلیارد تنی ذخایر معادن سنگ‌آهن با عیار بالا در کشور، یادآور شد: کل ذخایر سنگ آهن کشور ۳ میلیارد تن است که با پیگیری‌های انجام شده با همکاری سازمان انرژی اتمی، این رقم با افزایش بیش از ۲ میلیارد تن همراه بوده است.او در مورد بودجه سازمان توسعه معادن در لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: بودجه ما در سال جاری ۷۵ میلیارد تومان بود که تا کنون از این رقم تنها ۱۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در بودجه ۹۷ برای ایمیدرو رقم ۳۵ میلیارد تومانی مشاهده شده که هدف از نصف شدن بودجه سازمان، واقعی‌تر شدن بودجه بوده است. رقم بودجه ایمیدرو برای سال آینده کاهش یافته اما در واقعیت، اتفاقی نیفتاده است.

لزوم افزایش نظارت دولت بر ایمنی معادن

کرباسیان در مورد واگذاری معادن کشور به بخش خصوصی نیز با تأکید بر این موضوع که اهلیت شرکت‌هایی که معادن به آن ها واگذار می‌شود اهمیت بسیاری دارد، اذعان داشت: دولت باید نظارتش را بر ایمنی معادن بیشتر کند. در مورد واگذاری هپکو نیز گفت: ما از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم کمک در این زمینه هستیم، این موضوع در ستاد زنجیره فولاد نیز عنوان خواهد شد. او با اشاره به این که پیشنهاد ما افزایش۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در بودجه سال ۹۷ است، تصریح کرد: درباره معادن واقع در کرمانشاه که با زلزله رو به رو شده اند نیز قرار شد در پرداخت بدهی آن ها استمهال دو ساله صورت گیرد.

طلب ۵ هزار میلیارد تومانی ایمیدرو بابت واگذاری اموال

مهدی کرباسیان در مورد طلب سازمان توسعه معادن از دولت بابت واگذاری اموال این سازمان نیز عنوان کرد: اگر این مبلغ را به ما هم ندهند اشکالی ندارد، ولی پیشنهاد کردیم مجوز انتشار اوراق ارزی بین‌المللی یا داخلی را به ما بدهند تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم انتشار این اوراق را صورت دهیم. صاحبان بعضی شرکت‌های واگذار شده به تعهداتشان در قبال دولت، ایمیدرو و بانک‌ها به موقع عمل نمی‌کنند که سازمان خصوصی‌سازی قول داده از این به بعد واگذاری‌ها را با دقت بیشتری انجام دهد.

جذب ۳.۵ میلیارد یورو فاینانس در صنایع معدنی

کرباسیان همچنین با اشاره به جذب ۳.۵ میلیارد یورو سرمایه از طریق فاینانس در حوزه صنایع معدنی پس از برجام، بیان کرد: در رابطه با بخش معدن شاید هنوز نیازی به این تأمین مالی نبوده و سرمایه مورد نیاز را خودمان تأمین کرده‌ایم.او با اشاره به پیشنهاد وزیر اقتصاد در خصوص تهاتر بدهی برخی شرکت‌ها، تصریح کرد: سال قبل بابت ۱۳۰ میلیارد تومان طلب سازمان توسعه معادن، بدهی ما به دولت و خزانه تهاتر شد و امسال نیز امیدواریم این مسئله مجدداً اجرایی شود.

کرباسیان در مورد تعیین حقوق دولتی معادن نیز عنوان داشت: در بودجه سال آینده این بخش هزار و ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، اگرچه در این زمینه نیازمند بازنگری دوباره شورای عالی معادن هستیم تا بخش خصوصی راغب‌تر به سرمایه‌گذاری در بخش معدن باشد،اما رقم مشخص شده در بودجه نیز قابل تحقق است.

فروش اموال صندوق بازنشستگی فولاد به منظور پرداخت حقوق کارکنان

در پایان مهدی کرباسیان درباره وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد نیز یادآور شد: این صندوق باید یا به سازمان تأمین اجتماعی مرتبط شود و یا این که تصمیمی اساسی در مورد آن اتخاذ گردد، به گونه ای که به صورت یک صندوق دیده نشود. پیش از این ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود که اکنون این اموال را می‌فروشند تا بابت پرداخت حقوق از آن استفاده کنند. این مسئله حاکی از آن است که بحران صندوق در آینده جدی‌ تر خواهد شد.

 

منبع:دنیای معدن

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)