37741350-55 031

سکه و دلار رکورد زدند

عوامل رشد بهای سکه
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۱:۰۴ ۱۰ دی ۹۶

در اولین روز از دومین هفته دی‌ ماه، سکه و دلار هم زمان رکوردهای افزایشی جدیدی را ثبت کردند. روز شنبه، سکه تا ساعت ۳ بعد از ظهر تا نرخ یک میلیون و ۴۲۲ هزار تومان افزایش داشت که ۹ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. از این ساعت نرخ فلز گرانبهای داخلی پرش بیشتری داشت و تا یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان صعود کرد.


از اواخر آبان سال جاری، این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی بود. حرکت جهشی سکه در ساعات انتهایی روز شنبه می‌تواند قیمت باز شده امروز را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

عوامل رشد بهای سکه

بخشی از رشد سکه به دلیل صعود اونس به بالای مرز هزار و ۳۰۰ دلار در بازارهای جهانی بود. در کنار این، روند افزایشی دلار در کانال ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عامل دیگری بود که سکه را تحریک کرد. روز گذشته، شاخص ارزی نیز تا ساعت ۳ بعدازظهر ۱۵ تومان افزایش یافت و روی نرخ ۴ هزار و ۲۲۰ تومان قرار گرفت؛ ولی بعد از این ساعت با شتاب بیشتری تا قیمت ۴ هزارو ۲۴۰ تومان صعود کرد. قبل از این دلار قیمت بالاتری را در دوره های اخیر به ثبت نرسانده بود.

عوامل رشد نرخ ارز

به گفته فعالان، افزایش خریدهای ارزی، رشد نرخ حواله درهم و رشد ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله عواملی بودند که به رکورد زنی این ارز در بازار داخلی کمک کردند. رشد نرخ دلار در بازار آزاد در حالی به ثبت رسید که نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی یک تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳‌هزار و ۶۰۶ تومان و ۴ ریال رسید. بعضی فعالان بر این باور بودند که افت ارزش دلار در بازارهای جهانی در نوع قیمت‌گذاری بازار ساز اثرگذار بوده است. این در حالی است که برخی دیگر کاهش نرخ رسمی دلار را به احتیاط بازارساز نسبت داده اند.

از دیگر اتفاقاتی که در بازار روز شنبه رخ داد، نزدیک شدن نرخ دلار نقدی به قیمت آن در معاملات امروزی بود. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، در مقاطعی از اولین روز هفته قیمت دلار در معاملات نقدی و امروزی یکسان شدند؛ این در حالی بود که در روزهای اخیر به طور عمومی قیمت دلار در معاملات اعتباری در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار داشت. هم جهت با رشد بهای دلار، یورو نیز راه صعودی را در پیش گرفت و با افزایش ۴۲ تومانی به نرخ ۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. تقویت نرخ برابری یورو به دلار یکی از عوامل مهمی بود که ارزش ارز اروپایی را نیز در بازار داخلی افزایش داد.


عوامل رشد نرخ ارز عوامل رشد نرخ ارز


رشد سکه، واکنشی به صعود اونس در بازار جهانی

در روزی که نیروهای افزایشی در بازار ارز فعال بودند، سکه‌ بازان هم قیمت را یک کانال دیگر بالا بردند. به گفته فعالان، بخش عمده‌ای از رشد سکه در ابتدای روز، واکنشی به صعود اونس در بازارهای جهانی بالای مرز هزار و ۳۰۰ دلار بوده است. طلای جهانی روز جمعه با نرخ هزار و ۳۰۲ دلار به کار خود خاتمه داد. به گفته یکی از بازیگران بازار، ادامه حراج سکه یکی از عواملی بود که سبب شد معامله‌گران در خریدها با احتیاط بیشتری عمل کنند.

در کنار این، عده‌ای از سکه بازان بر این اعتقادند که اونس طلا به سقف قیمت خود رسیده است و روز دوشنبه می‌تواند بخشی از افزایش روزهای اخیر خود را از دست بدهد. با این وجود، عده‌ای از معامله‌گران بر این باورند در صورت کاهش اونس، سکه بازان با ورود به بازار ارز و خرید دلار از ارزش سکه حمایت خواهند کرد. هم‌ زمان عده‌ای معتقدند، دلار پس از افزایش در روزهای گذشته نیاز به یک اصلاح قیمتی خواهد داشت. در مجموع می‌توان گفت تناقض‌های زیادی در ذهن معامله‌گران نسبت به آینده نزدیک سکه و دلار وجود دارد.



منبع:دنیای اقتصاد

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)