37741350-55 031

ضرورت افزایش تولید فولاد

ضرورت افزایش تولید فولاد
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۱۰:۵۰ ۶ دی ۹۶

میزان صادرات فولاد و تولید خام این محصول در ایران طی ۸ ماهه سال ۹۶، به ترتیب تا ۸۴ درصد و ۱۵ درصد رشد یافته است. براساس آمار انجمن فولاد ایران، شرکت‌های فولاد‌ساز کشور از آغاز ماه فروردین تا پایان آبان امسال، ۱۴ میلیون و ۱۴۹ هزارتن فولاد خام تولید کردند.


این رقم در مدت مشابه سال ۹۵، ۱۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تن بود. از این میزان، ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار تن از سوی بخش خصوصی تولید شده است. همچنین طی ۸ ماهه امسال، ۱۲ میلیون و ۹۹۳ هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف،میلگرد، ورق عریض، تیرآهن، ورق پوشش دار، ورق‌گرم، ورق سرد و…) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۵ (۱۱ میلیون و ۹۱۵ هزار تن)، رشد ۹ درصدی را شاهد هستیم.

ضرورت تأمین نیاز داخلی از سوی فولادسازان

بر اساس این گزارش، طی مدت مذکور ۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تن فولاد خام و ۹۴۰ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ (۲ میلیون و ۲۹۴ هزار تن شمش و یک میلیون و ۴۴۷ هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب با ۸۴ درصد افزایش و ۳۵ درصد افت همراه بوده است. علاوه بر این از ابتدای فروردین تا پایان آبان، ۳۳ هزار تن واردات فولاد خام و یک میلیون و ۴۹۱ هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (۱۶۵ هزار تن فولاد خام و ۲ میلیون و ۱۹ هزار تن انواع محصولات فولادی) به ترتیب ۸۰ درصد و ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر این اساس یک کارشناس صنعت فولاد توجه به تأمین نیاز داخلی از سوی فولادسازان را یک ضرورت می داند و در عین حال عقیده دارد به منظور حفظ تمام بازارهای خارجی که در سال‌های اخیر و در شرایط زیان به دست آورده‌ایم، برنامه‌ریز‌ی‌های جدیدی لازم است تا از ایجاد التهاب در بازار داخلی جلوگیری شود و بازارهای خارجی نیز به درستی حفظ گردند.

حفظ بازارهای داخلی و خارجی در گرو افزایش تولید

رضا زائرحیدری (کارشناس صنعت فولاد) نیز با اشاره به رشد میزان صادرات و تولید فولاد کشور عنوان داشت: ما در سال قبل حدود ۴ میلیون تن صادرات داشتیم و میزان وارداتمان نیز اندکی بیشتر از صادرات بود، ولی از آن جا که امسال مصرف سرانه فولاد در کشور رشد داشته، به نظر می‌رسد کنترل صادرات اقدامی ضروری باشد. سال قبل حدود ۱۷ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد؛ یعنی مصرف سرانه حدود ۲۱۰ کیلوگرم برای هر نفر بوده است، این در حالی است که زائرحیدری مصرف سرانه امسال را حدود ۲۵۰ کیلوگرم برای هر نفر پیش‌بینی کرد. بر این اساس به گفته این کارشناس صنعت فولاد، در واقع اگر بخواهیم روند صادرات را حفظ کنیم باید تولید را افزایش دهیم و هیچ گونه ظرفیت خاموشی در صنعت فولاد نداشته باشیم، تنها در این صورت است که هم می توان بازار داخلی را تأمین کرد و هم توان حفظ بازارهای خارجی را خواهیم داشت.

این کارشناس در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ما در بخش خصوصی و واحدهای القایی ظرفیت‌های خالی داریم، علاوه بر این شرکت‌هایی وجود دارند که به علت نرخ پایین فولاد و رکود در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند، همچنین یکی از کوره‌های بلند ذوب آهن نیز به علت قیمت کم فولاد در سال اخیر خاموش شد که به نظر می‌رسد در صورت ثابت بودن رشد قیمت‌های جهانی و توجیه داشتن صادرات، این بخش‌ها را می توان به چرخه تولید اضافه کرد تا هم نیاز داخلی به خوبی تامین گردد و هم روند صادرات مانند سال گذشته ادامه داشته باشد.

فولادسازان کشور در سال قبل حدود ۱۷ میلیون تن فولاد تولید کردند در حالی‌که ظرفیت اسمی صنعت فولاد ایران حدود ۲۱ میلیون تن است. از این رو به نظر می‌رسد در صورتی که جذابیت صادرات به دلیل رشد قیمت‌های جهانی پایدار باشد، بتوان روی ظرفیت‌های خاموش صنعت فولاد حساب کرد تا هم از کاهش عرضه و شوک قیمتی به بازار داخلی پیش گیری شود و هم روند صادرات و ارزآوری فولادسازان تقویت گردد. حال باید دید آیا فولادسازان توانایی ایجاد این نقطه تعادل در صادرات و تأمین بازار داخلی را دارند ؟

منبع:دنیای اقتصاد

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)