37741350-55 031

طرح جامع فولاد منتظر تصویب دولت/احتمال واردات سنگ‌آهن در سال۹۷

طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی
توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۲:۰۴ ۱۲ دی ۹۶

اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد با تأکید در مورد تصویب طرح جامع فولاد در هیئت دولت، از احتمال واردات سنگ‌ آهن در سال ۹۷ خبر دادند. محمود اسلامیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تأکید بر ضرورت تصویب هر چه زودتر طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی در هیئت دولت، عنوان کرد:


هم اکنون تولید فولاد نیز در کشور وضعیت مناسبی دارد و پیش‌بینی می‌شود تولید امسال فولاد ایران، به حدود ۲۱ میلیون تن برسد؛ ضمن این که برآوردها حاکی از آن هستند که در چند سال آینده، این رقم به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

رئیس انجمن فولاد اظهار داشت: صادرات فولاد خام ایران در ۸ ماهه ابتدای سال ۹۶، به بیش از ۴ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۶ میلیون تن برسد؛ این در حالی است که در گذشته، برخی بی‌ تدبیری‌ هایی در صنعت فولاد رخ داده و واحدهای تولیدی، بدون مکان‌ یابی صحیح و بدون توجیه اقتصادی، احداث شده و در حال حاضر با مشکل رو به رو شده‌اند.

وی در ادامه داد افزود: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی در حوزه فولادسازی یک اشتباه بوده و معادن به جای این کار باید در اکتشاف و استخراج سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ زیرا اکنون پهنه‌های اکتشافی بسیاری وجود دارند که می‌تواند برای کشور منابع غنی باشند؛ در نتیجه با این کار شرکت های معدنی برای ورود به حوزه فولادسازی، تعادل مواد اولیه در کشور به هم خورد.

درخواست تصویب طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی

اسلامیان با اشاره به این که ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور ۳۲.۵ میلیون تن است، یاد آور شد: بر این اساس، حدود ۳۴ درصد این ظرفیت خالی و بدون استفاده مانده است و باید بر مبنای یک استراتژی کار را پیش برد؛ به همین علت درخواست فعالان اقتصادی آن است که طرح جامع فولاد به عنوان یک سند ملی در دولت تصویب گردد. وی تصریح کرد: امیدواریم دولت به تعرفه‌های فعلی دست نزند و همین تعرفه‌ها را حفظ کند.

احمد خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز عنوان داشت: به پیشنهاد فعالان اقتصادی ،ستاد فولاد احیاء شده و امید می‌رود که بتواند در توسعه اهداف، مؤثر باشد؛ این در حالی است که باید شرکت ها را تقویت کرده و به ویژه به شرکت‌های فولادی صادراتی، جایزه صادراتی اهدا شود تا صادرات خود را توسعه دهند و دیگر شرکت‌های فولادی نیز به صادرات تشویق شوند. وی افزود: در حال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش مقاطع است و در بخش محصولات میانی سرمایه‌ گذاری‌ های بیشتری در حال انجام است؛ نسبت به ایجاد فضا برای صادرات بیشتر مقاطع درخواست داشته ایم.

در عین حال، رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز یاد آور شد: بیش از ۸۰ درصد صنعت فولاد ایران دولتی یا خصولتی است و این وضعیت مشکلاتی را برای بخش خصوصی این صنعت به وجود آورده است. او با بیان این که سهم زیاد دولت در صنعت فولاد سبب شده رقابت سالمی در این حوزه وجود نداشته باشد، اذعان داشت: دنیا در فناوری موج چهارم در حال پیشروی است در حالی که بخش صنعت ایران عمدتاً در موج دوم فناوری در حال حرکت است و در این شرایط قدرت رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

لزوم خروج دولت از بنگاه داری در صنعت فولاد

همچنین ️بهادر احرامیان نیز تصریح کرد: دولت باید از بنگاه داری در صنعت فولاد به طور کامل خارج گردد. این مهم ترین مطالبه انجمن تولیدکنندگان فولاد از دولت است؛ این در حالی است که با کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد مواجه هستیم و حتی پیش‌بینی می‌شود سال آینده شاهد واردات سنگ آهن به ایران نیز باشیم. وی افزود: واحدهای فولادسازی با کمبود آهن اسفنجی مواجه هستند؛ این صادرات قراضه خود را آزاد کرده است و طی دو سه هفته گذشته مازاد قراضه در این کشور ایجاد شد و به دنبال آن ۲ تا ۳ میلیون تن قراضه از چین صادر شد.

همچنین رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اشاره به این که صنعت فولاد در حال حاضر دو نوع حمایت تأمین نقدینگی و سیاست‌های حمایتی در حوزه مالیات است، ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات در زمینه حمایت از توسعه صادرات در صنعت فولاد فعال تر شود. وی خواستار بازبینی در همه طرح‌ های فولادی در ستاد فولاد شد و خاطرنشان کرد: حتی طرح‌ها ۷ تا ۸ سال پیش که در پی گرفتن ارز از صندوق توسعه ملی هستند؛ این در حالی است که اکنون به طرح‌های غیر فنی در صنعت فولاد نیازی نداریم.

منبع:اخبار فلزات

0
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)