37741350-55 031

فولاد و سیمان بدون برق و گاز

توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۹:۱۸ ۲۶ دی ۰۱

نمونه این مشکل دقیقا در صنایع مهم و ارزآور دیگری همچون فولاد نیز در حال تکرار است. روز ۲۸ آذر نیز جهاندار شکری از فعالان صنعت فولاد کشور خبر داده بود که «در شرایط فعلی، صنایع فولادی علاوه بر چالش تامین گاز برای واحد‌های تولیدی خود، در آینده نزدیک اخطار قطعی برق را هم دریافت خواهند کرد.



آن هم در حالی که در صنعت فولاد موضوعی تحت عنوان کاهش مصرف و صرفه جویی در انرژی وجود ندارد، چون واحد‌های تولیدی باید یک انرژی نسبت بر تن مصرف کنند.

زمستان سخت صنایع ایران فرا رسید/ ضرر‌های میلیاردی اقتصاد ایران با خواب زمستانی صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان

قطع برق فولاد

مدیرعامل ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه در این باره گفته بود که «در خط تولید صنایع فولادی به‌ویژه نورد باید ۱۵ مشعل روشن باشد تا شرایط تولید شمش و خروج شمش از کوره فراهم شود. به همین علت، نمی‌توان زمان را در خط تولید واحد‌های احیای صنعت فولاد دخالت داد و هرگونه کاهش یا قطعی مصرف برق نشانه‌ای از توقف کامل خط تولید است.»

در همین حال رضا جمالی، از فعالان بازار سیمان نیز به روزنامه هم میهن درباره پیامک‌هایی خبر داد که ارسال شده و خبر از قطع برق بخش بزرگی از صنایع کشور می‌دهد. جمالی در همین باره گفت: «گاز از سه‌شنبه شب به‌صورت کامل قطع شده است و اعلام نشده که تا چه زمانی این قطعی ادامه خواهد داشت. در گذشته محدودیت بود، اما از این بار به صورت کامل گاز را قطع کردند و برای برق نیز محدودیت‌های شدیدی گذاشته‌اند.» او همچنین عنوان کرد: «برق را طبق یک فرمول و جدول به ما می‌دهند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد حالت عادی است. این رویه باعث شده تا کارخانه‌ها نتوانند فعالیت داشته باشند و رسما تعطیل هستند.»

حال با این شرایط تصور کنید که گاز صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان کشور در دو ماه اخیر کاهش یافته، دچار نوسان شده و حتی به طور کامل در مواردی قطع شده و در ادامه این روند شامل حتی قطع برق نیز شده است و البته در همین وضعیت نیز متوقف نمانده و این بار برق شهرک‌های صنعتی در چندین استان کشور قطع شده است.

شاید حالا قابل تصور باشد که این قطع گاز و برق، در کنار بحران همیشگی آب، در ادامه چه ضرر هنگفتی به پیکره صنایع ایران وارد می‌کند.

بحران جدی در دو بخش فولاد و پتروشیمی با قطع گاز و برق نه تنها برای کارگران می‌تواند باعث بیکاری و ضرر‌های بسیار شود بلکه در ادامه با توجه به تکیه اصلی صادرات کشور بر این دو بخش منجر به ضرر چند میلیون دلاری برای اقتصاد خواهد بود.

در کنار این مساله تعطیلی اجباری شرکت‌ها و موسسات خصوصی، در کنار قطع برق شهرک‌های صنعتی که منجر به آسیب جدی بر پیکر نیمه جان بخش خصوصی می‌شود را نیز نباید از یاد برد.

کارفرمایی که حالا فشار بیشتر مالیات را نیز بر روی دوش خود می‌بیند ناگهان با قطع اجباری برق و گاز نیز مواجه می‌شود و در این شرایط بازنده اصلی و بزرگ در ابتدا احتمالا کارگران ایرانی هستند که سایه تعدیل به دلیل بحران مالی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بر سر خود می‌بینند و در ادامه اگر اندیشه و چاره ای برای حل این بحران به فوریت صورت نگیرد شاهد کوچ بیشتر و فرار افزون‌تر سرمایه‌های کشور با خروج تولیدکنندگان از بخش نیمه جان خصوصی کشور خواهیم بود.

آنچه اکنون پیش روی صنایع ایران قرار دارد شاید یکی از بدترین کابوس‌های هر کدام از صاحبان سرمایه در سراسر جهان است، قطع گاز و برق در یک صنعت، پالایشگاه یا تولیدی، صرف نظر از بحران مالی چند میلیارد تومانی در طولانی مدت منجر به بی انگیزگی بیشتر و خروج سرمایه از بخش تولید کشور نیز خواهد شد./دنیای اقتصاد

0
دسته بندی :
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)