37741350-55 031

فواره رشد قیمت فولاد نزولی شد.

توسط: آهنکو امتیاز:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (اولین نفر باشید که امتیاز می دهید)
Loading...
۰۹:۴۴ ۲۵ تیر ۹۹

تلاش برای رشد عرضه‌ها در کنار شنیده‌هایی مبنی بر ورود دستگاه‌های نظارتی به بازار فولاد در نهایت موجب شد ۱۱۱ تن عرضه شمش در روز گذشته در رینگ معاملاتی بورس کالا ثبت شود که یک رقم معنی‌دار و برجسته به شمار می‌رود و همین نکته به تنهایی می‌تواند


رشد عرضه شمش در بورس کالا سرنوشت‌ساز شده است؟

غالب در بازار را تغییر دهد. عقبگرد بازار میلگرد هم به وضوح تاثیر این رخداد را بر بازار فولاد نشان داد و این شرایط آن‌هم در وضعیتی که فعالیت‌های وزارت صمت اثر خاصی بر مدیریت قیمتی بازار بر جای نگذاشته نشان می‌دهد باید بورس کالا را قرارگاه اصلی مدیریت بازار به شمار آورد. مدیریت بازار از مسیر سازوکارهای اقتصادی به جای مداخله دستوری بهترین شیوه بازگشت آرامش قیمتی به بازار فولاد است که به جای اعمال سقف رقابت عملکرد درخشانی از خود بر جای می‌گذارد. چون شیوه مدیریت بازار از مسیر صحیحی عبور کرده می‌توان انتظار تغییر فاز بنیادین بازار فولاد را مطرح کرد. قیمت‌های فعلی هم به قدری بالا رفته که ناخودآگاه امکان تعدیل نرخ را در ذات خود نهفته دارند.

آخرین وضعیت معاملات شمش فولاد در بورس کالا

پس از یک دوره ۳ هفته‌ای که عوامل مختلفی از جمله افزایش بی‌قاعده نرخ ارز، پیش‌بینی رشد تورمی و عدم تایید ۲ مرتبه‌ای بخش اعظم معاملات شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا التهابات شدید برای شمش در بازار را رقم زد به نحوی که بهای این محصول در بازار آزاد به نرخ ۱۰ هزار تومان که رقمی بیش از قیمت جهانی با احتساب دلار آزاد است رسید؛ روز گذشته رینگ معاملاتی بورس کالا در چهارمین عرضه شمش فولاد در تیر ماه شاهد عرضه قابل توجهی محصول با شرایط جدید بود.در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به‌صورت مفصل شرح داده شده بود که تمامی التهابات بازار فولاد را نباید متاثر از نرخ تورم و هجوم نقدینگی به این بازار دانست. عدم ثبات عرضه، نبود قانون الزام تولیدکنندگان برای عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا و بی‌توجهی برخی مسوولان برای نظارت بر کاهش عرضه‌ها از مهم‌ترین دلایل بی‌ثباتی در این بازار است و نقد به وزارت صمت و شیوه فعالیت آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

در نهایت بعد از سپری شدن ۳ هفته بحرانی در بازار شمش و فراتر رفتن بهای این محصول از نرخ جهانی، مسوولان امر به فکر افتاده و در روز ۲۳ تیر ماه تولیدکنندگان شمش به شیوه‌های مختلف ملزم به عرضه قابل قبول محصول در رینگ بورس کالا برای معاملات ۲۴تیر شدند. بنابراین روز گذشته این رینگ میزبان ۱۵ سبد شمش بود که در مجموع این سبدها ۱۱۱ هزار تومان شمش با قیمت پایه حدود ۶ هزار تومان را به خریداران عرضه کردند. باتوجه به اینکه بهای دلار آزاد روز قبل، ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان و کمترین بهای شمش فولاد صادراتی ایران براساس گزارش متال‌بولتن در معاملات ۸ جولای برابر ۳۶۸ دلار بود، رقابت برای خرید این محصول تا قیمت ۸ هزار و ۳۰۰ تومان از نظر فعالان بازار منطقی به‌شمار می‌رود. براساس داده‌های دریافت شده از رینگ معاملاتی بورس کالا میانگین قیمت رقابت شده برای خرید شمش در این رینگ ۸هزار و ۱۰۰ تومان بود که ثبت این رقم باتوجه به نرخ دلار از منظر فعالان بازار پذیرفته شده بود. توجه به این نکته نیز ضروری است که ثبت میانگین قیمت ۸ هزار و ۱۰۰ تومانی شمش در هفته جاری با ثبت قیمتی مشابه در ۲ هفته قبل متفاوت است، چرا که در این مدت از سویی نرخ جهانی شمش فولاد افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر نرخ ارز آزاد نیز در مسیر افزایش قدم برداشته است.

سرعت‌گیر تقاضا

بورس کالا برای کنترل بیشتر و به‌منظور کاهش رقابت‌هایی که از سوی دلالان وارد این بازار می‌شود میزان پیش دریافت خرید برای شمش فولاد را از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد؛ رویکرد صحیحی که حضور مصرف‌کننده واقعی را تسهیل می‌کند. این راه‌حل در هفته‌های قبل به‌عنوان پیشنهادی از سوی فعالان این بازار مطرح شده بود. باوجود افزایش سخت‌گیری برای کنترل تقاضا اما برای عرضه‌های شمش فولاد در معاملات روز ۲۴ تیر ماه، ۲۵۰ هزار تن تقاضا به ثبت رسید که این رقم بیش از ۲ برابر عرضه صورت گرفته بود. در حالی میزان تقاضای ثبت شده برای شمش در این معاملات برابر ۲۵۰ هزار تن بود که میزان تقاضا برای این محصول در تاریخ ۴ تیر ماه (آخرین روز تایید کامل معاملات) تنها ۱۸۴ هزار تن بود. البته بخش عمده‌ای از این افزایش قابل توجه حاصل شده در میزان تقاضا ناشی از عدم تایید معاملات در ۲ هفته قبل بوده است. همچنین فعالان این بازار معتقدند درصورتی که میزان پیش‌پرداخت به ۵۰ درصد افزایش پیدا نمی‌کرد طبیعتا این رینگ شاهد ثبت تقاضاهایی به مراتب بالاتر بود. این در حالی است که ذات رشد عرضه‌ها به معنی ایجاد بستری برای جذب تقاضای بیشتر است و در نهایت شرایط مساعدتری را برای جذب تقاضا پدید آورده است.

تجربه روز گذشته نشان داد که اگر عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا استمرار داشته باشد و تولیدکنندگان کف عرضه تعیین شده را به‌درستی رعایت کنند و مسوولان نیز با وضع به موقع مصوبه‌هایی همچون افزایش پیش‌پرداخت، دست دلالان را از بازار کوتاه کنند، این بازار امکان ثبات قیمتی حتی در شرایط آشفته نوسانات ارزی را دارد. شرکت بورس کالا نیز در مصوبه‌ای جدید اعلام کرده که از این پس علاوه بر شمش، پیش پرداخت خرید مقاطع فولادی نیز از ۱۰ به ۵۰ درصد افزایش یافته است. حال باید دید وضع این مصوبه چه تاثیری در معاملات مقاطع فولادی برای امروز (۲۵ تیر ماه) خواهد داشت. از آنجایی که خرید مقاطع فولادی برای هر شرکتی آزاد بوده و تجار بیشتری در این رینگ به رقابت می‌پردازند، احتمالا این بخشنامه می‌تواند به‌عنوان سرعت‌گیر خوبی برای کاهش تقاضا در این معاملات عمل کند.

بازگشت آرامش به بازار محصولات فولادی

بازار آزاد مقاطع طویل فولادی بالاخره در روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه پس از طی روند مستمر افزایشی حدود ۲ هفته‌ای بدون هیچ وقفه‌ای وارد فاز کاهشی شد؛ به‌گونه‌ای‌که میلگرد سایز ۸ در این بازار با افت ۱۰۰ تومانی به‌ازای هر کیلوگرم با نرخ ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم محصول معامله شد. فعالان بازار معتقدند ورود مقاطع فولاد به فاز کاهشی سیگنالی به خبر عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تنی شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا و رقابت قیمتی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی برای این محصول بود. درحالی‌که حداکثر قیمت پیشنهادی برای شمش فولاد در بورس کالا ۸۱۰۰ تومان بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده بهای این محصول برای خریدار همچنان در کانال ۸ هزار تومان باقی می‌ماند، طبیعی است که میلگرد ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی از سکه می‌افتد و با رکود مواجه می‌شود.

دنیای اقتصاد

0
دسته بندی :
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • قراضه 343 (%1.39)
  • اسلب 560-656 (%3/43)
  • شمش 385-395 (%1.3)